Teknologiakiinteistöjen asiakkaista 96 prosenttia suosittelisi yhtiötä vuokranantajana.
Teknologiakiinteistöt osallistui syksyllä 2021 yhdeksättä kertaa KTI Kiinteistötiedon toteuttamaan asiakastyytyväisyysvertailuun. Kyselyssä tutkittiin 13 kiinteistösijoitusyhtiön toimitila-asiakkaiden tyytyväisyyttä vuokranantajaansa. Teknologiakiinteistöjen osuuteen kyselyssä vastasi 138 yhtiön asiakasta.
– Teknologiakiinteistöt teki jälleen tänä vuonna kyselyssä oman uuden ennätyksensä. Asiakkaidemme kokonaistyytyväisyys nousi viime vuoden 3,90:sta 3,99:ään asteikolla 1-5 ja sijoituimme tuloksella selvästi vertailuaineiston keskiarvon yläpuolelle, kertoo Teknologiakiinteistöjen asiakkuuspäällikkö Tinet Santalahti.
Kaikkein tyytyväisimpiä Teknologiakiinteistöjen asiakkaat olivat vuokraukseen, jonka arvosanaksi annettiin 4,07 ja jolla Teknologiakiinteistöt sijoittui hiukan vertailuaineiston keskiarvon yläpuolelle. Lähes yhtä korkean arvosanan, 3,96, saivat yhtiön palvelut, jolla Teknologiakiinteistöt puolestaan sijoittui vertailun ykkössijalle. Tilojen keskiarvoksi Teknologiakiinteistöjen asiakkaat antoivat 3,92, joka oli täsmälleen sama kuin vertailuaineiston keskiarvo.
Aktiivisesti Teknologiakiinteistöjä suosittelisi 51 prosenttia vastaajista vertailuaineiston luvun ollessa 43 prosenttia. Passiivisesti yhtiötä suosittelisi 45 prosenttia vastaajista. Kriittisesti yhtiöön suhtautui neljä prosenttia vastaajista.
Vaikuttaa siltä, että asiakkaamme viihtyvät Tiedepuistossa ja arvostavat meitä.
Myös nettosuositteluindeksi, eli luku, jossa aktiivisten suosittelijoiden prosentuaalisesta määrästä vähennetään kriittisten vastaajien prosentuaalinen osuus, oli Teknologiakiinteistöissä korkea, 47, kun taas vertailuaineiston keskiarvo nettosuositteluindeksissä oli 35.
– Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että asiakkaamme viihtyvät Tiedepuistossa ja arvostavat meitä, vaikka tietysti parannettavaakin riittää. Niin kuin aina tällaisissa kyselyissä, kritiikkiä tulee asioiden viestimisestä asiakkaille – sitä kun ei koskaan voi olla liikaa, Santalahti sanoo.
Vastuullisuus kiinnostaa
Asiakastyytyväisyysvertailussa on tiedusteltu yritysvastuuasioita jo muutaman vuoden ajan, mutta nyt ne ovat alkaneet kiinnostaa vastaajia selvästi aikaisempaa enemmän.
– Vastauksissa oli nyt mukana toiveita ja odotuksia vastuullisuuden suhteen, mikä on hienoa. Yli 70 prosenttia vastaajista pitää vastuullisuusasioita tärkeinä.
Turun kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä ja tätä tavoitellaan myös Teknologiakiinteistöissä. Eräs konkreettinen toimi kohti hiilineutraaliutta on toteuttaa kaikki yhtiön uudisrakennushankkeet ympäristösertifikaatti Leedin korkeimman Platina-tason mukaisesti. Myös sähkön ja lämmityksen osalta ympäristöasioita tarkastellaan jatkuvasti.
Oma tavoitteeni asiakkuuspäällikkönä on pandemian jälkeen tavata asiakkaita enemmän kasvotusten.
– Jo tällä hetkellä 100 prosenttia meidän sähköstämme on vihreää sähköä. Aiemmin käytimme vesivoimaa ja nyt käytämme tuulivoimaa. Kaukolämpö on monille ”mörkö”, mutta siitäkin yli 80 prosenttia tuotetaan nykyisin uusiutuvalla energialla. Kaukokylmä eli jäähdytys taas on 100 prosenttisesti vihreää.
Vastaajien toiveissa esiin nousivat lukollinen pyöräparkki ja sähköautojen latauspisteet. Ajatukset jaetaan myös Teknologiakiinteistöissä; lukollista pyöräparkkia suunnitellaan Tiedepuistoon parhaillaan ja sähköautojen latauspaikkoja on tulossa kesään mennessä lisää.
Asiakkaiden tyytyväisyyden parantaminen on hyvistä tuloksista huolimatta jatkuva prosessi ja Santalahdella on mielessä myös konkreettisia toimia sen edistämiseksi.
– Oma tavoitteeni asiakkuuspäällikkönä on pandemian jälkeen tavata asiakkaita enemmän kasvotusten, jolloin yhteydenpito ja palveleminen on henkilökohtaisempaa.
Lue myös:
Video: Tältä näyttävät tulevaisuuden toimitilat
Turku Energian uudet toimitilat valmistuivat Itäharjulle
Pöhinä vetää Turun Tiedepuistoon