Viikon vastaantulija Tomi pyörittää elämysten yhteisöä

Viikon vastaantulija Tomi pyörittää elämysten yhteisöä

Hei, kuka olet ja mitä puuhaat?

Olen Tomi Virtanen, Doerz Co Oy:n perustaja ja startup-yrittäjä. Pyöritämme elämysten yhteisöä yhdessä toisen perustajan Aliia Kodzhoshalievan kanssa. Sivustomme idea on, että paikalliset ihmiset pääsevät jakamaan oman intohimonsa tai harrastuksensa muille paikallisille. Aliian kanssa tutustuimme kansainvälisessä The Shift -tapahtumassa, joka keräsi yritykset, startupit, sijoittajat ja vaikuttajat yhteen Turussa kesällä 2016. Minun taustani ovat kauppakamarilla ja Aliian New Yorkin hotellibisneksessä. Pidän kansainvälisestä ajattelutavasta ja ajatuksemme menivät yksiin. Olin nuorempana mukana ylioppilaskuntatoiminnassa, jonka puitteissa järjestin monenlaisia tapahtumia. Yhteisörakentaminen on näkynyt aina toiminnassani vahvana ja pidän myös e-bisneksestä. Päädyimme BusinessUpin ja Boostin StartUp Journeyn kautta SparkUpin tiloihin yrittäjiksi.

Mistä idea yrityksesi perustamiseen syntyi?

Idea lähti kehittymään jo, kun olin parikymppisenä interreilaamassa Itä-Euroopassa. Tutustuin Varsovassa paikallisiin asukkaisiin ja pääsin heidän kanssaan kokemaan paikallista elämää. Sen jälkeen olenkin aina matkoillani halunnut tehdä jotain, mitä paikallisetkin tekevät.

Jossain vaiheessa havahduin Turussa siihen, ettei minulla ollut tarpeeksi mielekästä tekemistä. Tuntui, että joka paikassa on vastassa samat paketoidut kuviot. Halusin tehdä jotain aktiivisten ja aitojen ihmisten kanssa, sillä haen toiminnalta laatua ja elämyksellisyyttä. Lisäksi on kalliimpaa mennä paketoituun elämystoimistoon hankkimaan esimerkiksi laskuvarjohyppyelämystä kuin lähteä sivustomme kautta vaikkapa bongaamaan pöllöjä Ruissaloon tai kokeilla hollantilaisen perinneleivän tekoa.

Ketkä voivat toimia palveluntarjoajina ja miten homma toimii?

Ideana tosiaan on, että paikalliset tekevät asioita paikallisten kanssa. Etsimme joukkoomme tyyppejä, joilla on tarjota jokin elämys tai kokemus muille ja jotka suhtautuvat intohimolla omaan asiaansa. Ei tarvitse olla yrittäjä tai edes ammattilainen ryhtyäkseen palveluntarjoajaksi. Y-tunnusta ei tarvita, vaan tulot katsotaan verottajan silmissä ansiotuloiksi. Sivustoltamme löytyy tällä hetkellä esimerkiksi tulijongleeraaja, taekwondo-opettaja, viiniasiantuntija, biisintekijä sekä pöllöbongari, jonka kanssa pääsee bongailemaan Turun tiheään lehtopöllökantaan pöllökaiuttimen kanssa. Kiinnostuskin on jo lupaavasti herännyt, sillä ilmaiskierrokselle Ruissaloon saapui kahdensadan hengen porukka!

Toiminnassamme aidosti uutta on se, että paikalliset tekevät asioita paikallisten kanssa. Maaliskuun alusta olemme aloittaneet tavoitteellisemman myyntityön ja myymme elämyksiä myös firmoille. Lisäksi olemme saaneet SPR:n lähtemään mukaan yhteistyöhön, jossa turvapaikanhakijat voisivat tarjota ruuanlaittoelämyksiä sivustomme kautta. Mikäli tämä otetaan hyvin vastaan, kehitämme toimintaa edelleen. Itse olen huomannut, että suurin osa turkulaisista suhtautuu turvapaikanhakijoihin kuitenkin positiivisesti.

Millaisia unelmia sinulla vielä on toteuttamatta?

Unelmia tulee koko ajan uusia! Jokainen vuosi on ollut edellistä hienompi ja toivon, että se voisi jatkua. Kaikkeen ei voi heittäytyä, mutta unelmia minulla on edelleen paljon, sekä yrityselämään että perhe-elämään liittyviä. Tulevaisuuden haaveissa on esimerkiksi tehdä firmastamme globaali.

Lue myös

 Viikon vastaantulija kehittää palveluverkostoa bio- ja lääketieteen tutkijoille

Viikon vastaantulija kehittää palveluverkostoa bio- ja lääketieteen tutkijoille

Hei! Kuka olet ja mitä teet täällä?

Lue artikkeli
Blogi
16 vuotta suomalaista kiinteistömarkkinaa, osa II

16 vuotta suomalaista kiinteistömarkkinaa, osa II

Mitä muuta on tapahtunut sillä aikaa, kun kiinteistömarkkinasta on tullut muotiala? Markkina on varmasti lopullisesti jakautunut kahtia. On kiinteistöjä, jotka kiinnostavat ulkomaisia sijoittajia, ja kiinteistöjä, jotka eivät kelpaa kuin paikalliselle sijoittajalle tai eivät kenellekään. Ensimmäinen kiinnostusta jakava tekijä on tietysti sijainti....

Lue artikkeli
Blogi
Yritystä kehiin -aamiaistapahtuma: Tarinankerronta markkinoinnin välineenä

Yritystä kehiin -aamiaistapahtuma: Tarinankerronta markkinoinnin välineenä

Mietitkö, miten kertoa yrityksestäsi asiakkaille ja yhteistyökumppaneille? Miten kehitetään brändiä markkinoinnin ja viestinnän avulla? Millainen on tarina, joka kiinnostaa ja tempaa mukaansa? Tule mukaan verkottumaan ja kuulemaan ajankohtaisia puheenvuoroja! Paikalla ovat alan asiantuntijat Hanna Alin viestintätoimisto Telegraafista sekä Linda...

Lue artikkeli
Tapahtuma