Viikon vastaantulija löytyy PharmaCityn kolmoskerroksesta, vielä varsin keskeneräisestä tilasta, johon ollaan rakentamassa paikallisten peliyritysten kehtoa, The Hive - Turku Game Hubia.
Moikka! Kuka olet ja mitä teet täällä?
- Olen Jami Andersson ja olen Morrow Gamesin toimitusjohtaja. Muutimme vajaa kuukausi sitten tänne Pharman kolmoskerrokseen. Ihan yksin me ei täällä olla, käytävältä löytyy muutama muu pelifirma sekä IGDA:n toimisto. Vuodenvaihteen jälkeen täällä sitten vilkastuu. Ilmeisesti vielä ihmisiä pidättelee tiloihin tuleva remontti.
Eli teette siis ilmeisesti pelejä. Oletteko olleet pitkään alalla?
- Morrow Games perustettiin noin kaksi vuotta sitten. Idea syntyi oikeastaan koulun kautta. Viime kesänä olimme mukana Boostin Startup Journeyssa ja sitä kautta saimme työhuoneen ensin SparkUpista. Siellä tilaa oli kuitenkin rajallisesti meidän tarpeisiimme, sillä teemme VR (Virtual Reality) -pelejä, joiden testaaminen ja pelaaminen vaatii yleensä minimissään noin kuusi neliötä tilaa.
Miten päädyitte tekemään juuri VR-pelejä?
- Alun perin saimme koululta laitteet lainaksi, ja sitä kautta innostuimme. Olemme saaneet paljon positiivista palautetta siitä, että uskalsimme lähteä tekemään tällaisia pelejä. Toki tässä on omat haasteensa, kuten se, miten pelaajaa voidaan liikutella pelissä niin, ettei pelaajalle tule huono olo. Lisäksi kontrollit ovat erilaiset kuin silloin, kun käytössä on perinteinen näppäimistö. VR-peleissä on yleensä käytössä vain yksi tai kaksi näppäintä.
Lisäksi haasteena on koneiden suorituskyky. Perinteisessä pelissä riittää, että pelaajalle piirretään yksi tarkka kuva, nyt niitä kuvia on oltava kaksi, kummallekin silmälle oma. Suorituskykyvaatimukset taas nostavat laitteiden hintaa.
Ovatko VR-laitteet kuitenkin jo tavallisen kuluttajan saatavilla?
- Tällä hetkellä HTC Vive VR-järjestelmä maksaa hieman alla tuhat euroa ja sen lisäksi vaaditaan tietysti itse tietokone. PlayStation VR -virtuaalilasit ovat huomattavasti halvempi vaihtoehto ja toimivat suoraan PS 4:n kanssa. Uskon kuitenkin, että lähitulevaisuudessa yleistyvät myös virtuaalitodellisuuspelaamiseen tarkoitetut arcade-hallit.
Millaisia pelejä itse teette?
- Olemme julkaisseet toistaiseksi Steamissa yhden room escape -pelin nimeltä Escape Artist: The Trial. Sen tarkoituksena oli lähinnä testata pelin julkaisemista Steamin kautta. Olemme saaneet hyvin palautetta ja julkaisseet jo muutamia päivityksiä peliin.
Millaisia suunnitelmia teillä on vuodelle 2017?
- Tarkoituksena on jatkaa pakohuonelinjalla. Muutama tiimiläinen on menossa Helsinkiin testaamaan suosittuja pakohuoneita. Niiden yhteyteen olisi mahdollista rakentaa myös virtuaalinen pakohuone, jossa ei olisi todellisen maailman rajoituksia. Lisäksi meillä on muutama pienempi projekti meneillään ja näiden taustalla meillä on työn alla yksi suurempi kauhupeli.
Lopuksi vielä: Mikä on henkilökohtainen suosikkipelisi?
- Alkupään Silent Hillit ja Resident Evilit.