Joki tarjoaa yrityksille mahdollisuuden säästää toimitilakuluissa
Vierailukeskus Joessa vieraili sen ensimmäisenä toimintavuotena lähes 24 000 ihmistä.
Turun tiedepuistoon avattiin vuoden 2017 lopulla Suomen ensimmäinen alueellinen vierailukeskus, Vierailu- ja innovaatiokeskus Joki. Joki on Turun seudun yritysten, organisaatioiden sekä Turun kaupungin yhteinen showroom, jossa sen kumppanit voivat esitellä toimintaansa ja järjestää erilaisia tapahtumia.
– Tyypillisesti vain suuryrityksillä on omia vierailukeskuksia, joissa ne voivat vastaanottaa ryhmiä, järjestää tapahtumia ja esitellä toimintaansa. Joki tuo tämän mahdollisuuden kaikenkokoisten yritysten ja organisaatioiden saataville, sillä oman vierailukeskuksen rakentamisen sijaan yritykset voivat liittyä Joen kumppaneiksi ja käyttää sitä omana vierailukeskuksenaan. Tällaista mahdollisuutta ei ole missään muualla Suomessa – eikä tietääksemme koko Euroopassakaan, kertoo Joen kumppanuussopimuksista vastaava Turun Teknologiakiinteistöjen asiakkuuspäällikkö Carita Varjonen.
Vierailukeskus Joki sijaitsee BioCityn, ElectroCityn, ICT-Cityn ja DataCityn sisäpihalla. Sisäänkäynti Jokeen tapahtuu Lemminkäisenkadulta.
Joen kumppaniyritykset ovat esillä Joen digitaalisesti toteutetussa showroomissa ympäri vuoden. Siellä kuka tahansa talossa vieraileva ihminen voi käydä tutustumassa niihin sekä tutkia kaupungin kärkialoja, CleanTurkua, HealthTurkua, ExperienceTurkua, MaritimeTurkua ja TechTurkua.
Tapahtumia vuoden jokaiselle päivälle
Joessa järjestettiin vuoden 2018 aikana yli 340 tapahtumaa, joista valtaosa oli Joen kumppaniyritysten tilaisuuksia, mutta mukaan mahtui myös muiden tiloja vuokranneiden organisaatioiden koulutuksia, seminaareja ja workshopeja. Joen monipuoliset tilat tasalattiaisesta cave-teatterista rentoon workshopiin mahdollistavat hyvin erilaisten tilaisuuksien järjestämisen talossa. Cave-teatterissa on järjestetty niin keikkoja kuin seminaarejakin kun taas intiimi pyöreä amfiteatteri päivittää kokoukset antiikin opeilla tähän päivään.
Showroomissa esillä ovat Joen kumppaniyritykset.
Vuoden 2018 aikana Joessa vieraili noin 24 000 ihmistä lähes sadasta eri maasta. Määrä on suuri, sillä viestin eteenpäinvieminen täysin uudenlaisesta konseptista ottaa väistämättä aikansa.
– Koska tällaista palvelua ei koskaan ennen ole ollut saatavilla, eivät yritykset osaa sellaista kaivata. Konseptista kuultuaan lähes kaikki innostuvat siitä, sillä mikä olisi parempi ja helpompi tapa edustaa ja esitellä itseään kuin tuoda vieraat Jokeen, joka on näyttävä ja kustomoitavissa kunkin yrityksen tarpeisiin. Joki tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden säästää toimitilakuluissa, kun tyhjillään seisovista kokous- tai edustustiloista ei tarvitse maksaa neliöperusteista kuukausivuokraa, Varjonen valottaa.
Verkottumista kumppaniyrityksille
Modernina näyttämönä toimimisen lisäksi Joki tarjoaa kumppaniyrityksille mahdollisuuden verkottumiseen. Kumppaneita on tällä hetkellä noin 80 ja niiden toimialat vaihtelevat bioteknologiasta meriteollisuuteen ja kaikkeen siltä väliltä.
Tulevaisuudentutkija Ilkka Halavan esitys Joen kumppanuustapahtumassa kiinnosti lähes sataa kuulijaa.
– Järjestämme Joen kumppaneille erilaisia tapahtumia, joista yritykset voivat saada paitsi arvokkaita kontakteja myös tietoa ja hyötyä oman liiketoimintansa kehittämiseen. Tapahtumien teemat nousevat esiin keskusteluissa, joita kumppaniyritysten kanssa käyn. Pyrimme suunnittelemaan tapahtumat siten, että ne hyödyttäisivät ja kiinnostaisivat mahdollisimman monia kumppaneista, Varjonen sanoo.
Vuonna 2018 kumppanuustapahtumissa teemana oli tulevaisuus. Toukokuussa aiheesta puhui satapäiselle yleisölle tulevaisuudentutkija ja yritysvalmentaja Ilkka Halava, jonka mukaansatempaava esitys antoi paitsi ajateltavaa, myös kutkutti kuulijoiden nauruhermoja. Syyskuussa kumppaneille tarjottiin mahdollisuus pohtia omaa tulevaisuuttaan yritysvalmennuksiin ja strategiaratkaisuihin erikoistuneen Great Mindsin johdolla. Lokakuussa Joessa puolestaan seurattiin livelähetystä Nordic Business Forumista Helsingistä, mikä sai katsojilta laajalti kiitosta.
Tulevaisuudessa on luvassa ainakin opiskelijayhteistyönä toteutettavia rekrytointitapahtumia, joita monet kumppaniyrityksistä ovat toivoneet. Lisäksi tulossa on erilaisia minitapahtumia, joita fasilitoimaan pääsevät Joen kumppanit.
Toukokuussa 2018 järjestetyssä Joen kumppanuustapahtumassa nähtiin flash mob -tanssiesitys, joka yllätti tapahtumaan saapuneet yritysvieraat.
Lue myös
Asiakkuustiimin kiireinen vuosi
Vuosi 2018 oli Turun Teknologiakiinteistöjen asiakkuustiimille poikkeuksellisen kiireinen, sillä tilakyselyitä tuli enemmän kuin koskaan aiemmin yhtiön historiassa, yhteensä 239 kappaletta. Uusia vuokrasopimuksia solmittiin vuoden aikana 113 kappaletta, joiden lisäksi tehtiin 36 uudelleenjärjestelyä olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Tilakyselyiden määrä...
Sporttia parhaalla paikalla -tapahtumassa nähtiin Turun derby
Teknologiakiinteistöjen ja Maunon perinteistä Sporttia parhaalla paikalla -iltaa vietettiin jälleen tiistaina 7.5. Mauno BioCityssä. Tapahtumassa kuultiin alustus illan FC Inter-RoPS -peliin sekä FC Interin ja FC TPS:n kuulumisia.
Janne Alho Turun kiinteistömarkkinasta: ”Kasvun jatkumiseksi tarvitaan yhä lisää uudisrakentamista”
Mitä Suomen kiinteistömarkkinassa tapahtui vuonna 2018? Kuinka Turku pärjää sijoituksista käytävässä kilpailussa ja minkälainen on Teknologiakiinteistöjen tilanne vajaakäyttöasteella mitattuna?
Vuosi 2018 oli jälleen aktiivinen transaktiovuosi Suomen kiinteistömarkkinassa. Käänne heikompaan talouskasvuun ei näkynyt vielä kiinteistömarkkinassa sen...