Lama, yt-neuvottelut, sopeuttaminen, markkinoiden heikentyminen ja muu pessimismi ovat tämän hetken trendisanat toimitusjohtajien ilottomilla kasvoilla. Tuntuu, että totisin tuomionpäivänennustaja on aikamme supersankari.
Technopolis aloittaa oman vuosikatsauksensa kuitenkin sanoilla ”Erinomainen vuosi” ja koko kertomus on täynnä onnistumista. Julkistamistilaisuudessa Keithin kasvoilta paistoi ansaittu ylpeys sekä iloisuus, ehkä jopa onnellisuus. Turun Teknologiakiinteistöjen vuosikatsaus alkaa samoilla sanoin ja minä olen ylpeä, iloinen sekä onnellinen: me olemme onnistuneet!
Mikä tekee meistä onnistujia samalla kun alalla on ylitarjontaa tyhjentyvine tiloineen? Hankkeet ovat jäissä ja alan eri toimijoilla on paikoitellen hyvinkin synkkä kuva tulevaisuudesta. Onko meillä Turun Teknologiakiinteistöissä käynyt tuuri?
Vai olemmeko yksinkertaisesti uskoneet itseemme ja tulevaisuuteen, josta ilmentymänä ovat merkittävät investoinnit tiloihin sekä poikkeuksellisen voimakas panostaminen liiketoimintaan? Teimme vuoden 2013 aikana ennätysmäärän osakeostoja sekä panostimme merkittävästi tilojen toimivuuteen, toimitilapalveluihin kuten Ravintola Maunoon ja toimistohotelli ToimistoCityyn sekä resurssoimme voimakkaasti markkinointiin. Mietimme tarkkaan mikä on meidän ydinliiketoimintaamme, miten haluamme sitä toteuttaa sekä miten voimme erottua muista alan toimijoista. Loimme meille toimintaa ohjaavan idean. Yksiselitteinen tavoitteemme oli tehdä valitsemamme asiat paremmin kuin muut.
Toinen merkittävä muutos entiseen - ja ehkä myös kilpailijoihin verrattuna - oli päätös muuttaa ajatusmallia 180 astetta perinteiseen toimintatapaan nähden. Kuulostaa yksinkertaiselta ja jopa itsestään selvältä, mutta päätimme kuunnella asiakkaita ja heidän toiveitaan. Otimme kaupallisen minämme etulinjaan ja siirsimme insinöörin tukijoukkoihin. Mietimme keitä haluamme asiakkaiksi ja teimme heille heidän tarpeisiinsa soveltuvat tilat. Ennen olisimme ainoastaan pyrkineet löytämään tyhjille tiloille käyttäjän. Markkinoinnissa uskoimme some-maailmaan sekä henkilökohtaiseen kontaktiin. Järjestimme useita tapahtumia, joissa tilat ja me ihmiset tulimme tutuksi. Halusimme nostaa itsemme ja tapamme toimia keskiöön perinteisen tyhjien tilojen mainostamisen sijaan.
Tällä hetkellä tilanne on se, että liiketoimintamme on selkeästi kannattavampaa kuin olimme edes ennustaneet. Ennätysmäisen suuri kysyntä ylittää useamman uudisrakennuksen määrän ja nykyiset tilamme ovat täynnä. Tärkein seikka on, että meillä on hauskaa, jolloin itseensä uskominen on paljon helpompaa. Riskin ottaminen ja omaan tunteeseen luottaminen kannattivat! Itseluottamuksen ollessa kunnossa pystymme jatkamaan valitsemaamme polkua ja toivottavasti tekemään samalla tavoin määrätietoista sekä pitkäjänteistä työtä mitä toimitilamarkkinoiden suunnannäyttäjä Technopolis on tehnyt. Aiomme olla joskus vastaava Pohjantähti, jota useat hyödyntävät suunnistaessaan läpi karikkoisen liiketoimintameren.
Mikko Lehtinen
Turun Teknologiakiinteistöjen toimitusjohtaja
Viimeisin järjestämistämme tapahtumista oli eilen. Tarjolla oli kontaktien lisäksi muun muassa laskiaispullia. ?