Tämän viikon vastaantulija tavattiin ElectroCityssä sijaitsevassa juhla- ja kokoustila Mauno Circuksessa.
Kuka olet ja mitä teet täällä?
Olen Heli Nieminen ja työskentelen Manu Eventsin viestintäjohtajana. Aloitin työssäni maaliskuussa. Olemme voimakkaasti kasvava yritys, jossa tapahtuu paljon ja koko ajan, joten töitä riittää! Moni Turun tiedepuiston alueella työskentelevä tuntee Mauno-ravintolat, mutta yritykseemme kuuluu paljon muutakin: kokouskeskus Mauno, tilausravintola Uittamo Paviljonki ja juhlatila Akatemiatalon juhlasali, kaksi edustussaunaa, catering-toiminta ja elokuun lopussa avautuva kala- ja äyriäisruokiin erikoistunut ravintola Bassi. Henkilökuntamme määrä tuplaantuu Bassin myötä ja meitä on kohta viisikymmentä.
Mitä työhösi kuuluu?
Vastaan yrityksemme sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä – muun muassa nettisivuista ja somekanavista. Parhaillaan esimerkiksi hiomme uuden ravintolamme Bassin ruoka- ja juomalistojen visuaalista ilmettä yhdessä mainostoimisto Tuhdin kanssa. Niistä tulee todella upeat, olen ihan liekeissä – samoin kuin koko Bassin avaamisesta. On mahtavaa olla mukana toteuttamassa tällaista ravintolahanketta Turkuun!
Minkälainen tausta sinulla on?
Olen valmistunut Turun yliopistosta mediatutkimuksesta ja työskentelin pitkään toimittajana ja tuottajana Turun Sanomissa. Viimeiset kahdeksan vuotta olin ruokatoimittaja ja TS Ruoka -sivuston tuottaja. Niihin vuosiin mahtui upeita kokemuksia, kuten Lyonissa pidettävästä Bocuse d´Or-kisasta raportoiminen, juttukeikka kolmen Michelin-tähden ravintola Geraniumiin ja se, kun minut valittiin Vuoden ruokatoimittajaksi vuonna 2016. Olen myös onnellinen, että sain tehdä Turun Sanomien vuosinani kolme Turku lautasella -kirjaa, jotka käsittelevät turkulaista ravintolakulttuuria. Olen yhdessä kollegani ja ystäväni Tanja Raunion kanssa Turun ruokalähettiläs eli food ambassador, ja aina valmis kehumaan Turkua ja sen monipuolista ruokakulttuuria.
Mikä sai sinut aikoinaan erikoistumaan ruokatoimittajaksi?
En valinnut ruokaa, vaan se valitsi minut. Ruoka on ollut minulle aina tärkeä asia ja merkittävä kiinnostuksen kohde, mutta työkseni se päätyi onnekkaiden sattumien kautta. Turun Sanomissa torstaisin ilmestyvälle ruokasivulle tarvittiin tuottajaa ja minua pyydettiin hommaan. Tykästyin siihen heti ja tunsin, että olin löytänyt oman paikkani. Reilut viisi vuotta sitten perustettiin TS Ruoka -nettisivusto, jonka tekemisessä olin mukana alusta lähtien ja jonka tuottamisesta vastasin.
Mikä asia on lähellä sinua ruuassa?
Kasvikset ja niiden monipuolisuus. Tein kesän alussa ruokaremontin ravintovalmentajan avulla, koska halusin energisemmän ja kevyemmän olon. Huomasin muun muassa sen, etten todellakaan ollut syönyt niin terveellisesti kuin luulin, enkä likimainkaan tarpeeksi kasviksia. Nyt tavoitteenani on syödä puoli kiloa kasviksia ja 200 grammaa marjoja joka päivä. Lounaalla kasvispainotteisuus onnistuu helposti, koska käyn syömässä Mauno BioCityn tai Mauno ElectroCityn salaattibaarissa. Siellä on herkullisia kasvisruokia, ja kysyn usein niiden reseptejä Maunon kokeilta. Viime viikonloppuna tein heidän ohjeensa mukaan marinoitua sinappikaalia. Siitä tuli todella hyvää!
Minkälaista on ollut siirtyä toimittajan työstä tekemään yrityksen viestintää?
Ruokatoimittajan työ oli mielenkiintoista, mutta aloin kaivata uusia haasteita ja uutta suuntaa uralleni. Toivoin, että löytäisin työn, jossa voisin hyödyntää osaamistani ja verkostojani mutta oppia samalla uutta – ja sitten sain työn, joka oli kuin minulle tehty. Olen todella onnekas!
Olen onnellinen ja ylpeä siitä, että Manu Eventsissä on aina nähty viestinnän merkitys ja hoidettu asiat mallikkaasti. Siitä oli hyvä jatkaa. On varmasti aika poikkeuksellista, että viestintään on satsattu niin paljon, että asiaa hoitamaan on palkattu omaan organisaatioon kuuluva työntekijä, eikä hommaa ole ulkoistettu vaikkapa viestintätoimistolle. Uskon, että tässä voimme olla positiivisena esimerkkinä muille.
On mahtavaa olla mukana näin voimakkaasti kasvavassa ja innovatiivisessa yrityksessä, jossa on tekemisen meininki! Pienessä yrityksessä oma panos asioissa myös näkyy ehkä selvemmin kuin isossa.
Olisiko sinulla antaa vinkkejä kuinka pieni tai keskisuuri yritys voi lisätä näkyvyyttään?
1. Choose your battles, eli valitse taistelusi. Ei tarvitse yrittää olla mukana joka ikisessä asiassa ja somekanavassa. Jos huitoo joka suuntaan, siitä ei tule mitään. Valitse ne kanavat ja tekemisen tavat, jotka tunnet itsellesi omiksi ja luonteviksi. Tee aidosti se minkä teet – se näkyy lopputuloksessa. Vältä jargonia, puhu kuin ihminen ihmiselle.
2. Älä istu uutisen päällä! Tunnista, mikä oman yrityksesi toiminnassa on poikkeuksellista ja kiinnostavaa ja kerro siitä. Älä panttaa tietoa ja odota, että kaikki on viimeistä piirtoa myöden valmista – silloin uutinen on jo ehkä levinnyt yleisön tietoon muita reittejä. Kerro asioista jopa jo silloin, kun ne ovat vasta suunnitteluvaiheessa. Anna yleisön seurata asian etenemistä!
3. Hyvä henkilökunta on tärkeämpi asia kuin hieno Instagram-feed. Kun ihmiset ovat ylpeitä siitä mitä tekevät ja viihtyvät työssään, se välittyy heistä asiakkaille. Se näkyy myös siinä, miten he kertovat työstään vapaa-ajallaan ja somessa.
4. Tee kriisiviestintäsuunnitelma. Mieti etukäteen, mikä voi mennä pieleen ja varaudu siihen. Jos yrityksesi joutuu negatiivisen huomion kohteeksi, koita puuttua tilanteeseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toisaalta yksittäisestä ikävästä somekommentista ei kannata pahastua liikaa. Kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu.
Parasta juuri nyt?
Olen onnellinen ja tunnen, että elän elämäni parasta aikaa. Minulla on inspiroiva työ, ihana perhe, hyviä ystäviä ja aikaa omille harrastuksilleni. Tämän ikäisenä myös uskaltaa olla oma itsensä ja laittaa asioille rajat. Välillä pitää päästää itsensä helpolla ja siivoamisen sijaan ottaa vaikka päikkärit.
Pyörä, bussi, auto vai omat jalat?
Pyörä ja auto. Nyt kesällä olen pyöräillyt töihin pari-kolme kertaa viikossa, ja toivon että hyvät pyöräilykelit jatkuisivat vielä pitkään. Pääsääntöisesti kuljen töihin omalla autolla.
Täydennä lausetta: Jos minä saisin päättää…
Suomen kesä olisi pitkä ja kuuma, ja kestäisi puoli vuotta. Lisäksi jouluaattona olisi aina lunta maassa.
Lempipaikkasi Turun tiedepuistossa?
Mauno Circus! Tykkään siitä, miten tilassa on leikitty väreillä ja muodoilla, ja parasta on maisema, joka terassilta avautuu. Turussa ei ole juurikaan paikkoja, joista kaupungin voi nähdä korkealta. Circusta on ihana esitellä vieraille, sillä he ovat aina ihastuksissaan paikasta ja sen näköaloista.
Minkälaisia viikonloppusuunnitelmia sinulla on?
Minut on kutsuttu ystävien luokse kylään, ja aavistelen että minua hemmotellaan hyvällä ruualla ja lempijuomallani Gin tonicilla. Emännöin myös rapujuhlia ja kokeilen paria uutta reseptiä. Päädyn aina kokkailemaan uusia reseptejä vierailleni, vaikka se aiheuttaakin välillä pientä paniikkia ja hikihelmiä otsalle. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ellei koskaan yritä mitään, ei koskaan saa mitään. Parempi yrittää ja ottaa vaikka vähän takkiin kuin pelata aina varman päälle.
Kiitos haastattelusta Heli ja hyviä kokkailuja!
Lue myös:
Larry on asiakkaiden suosikki
Mikon piinapenkki
Vauvanpelastaja suoraan diagnostiikkateollisuudesta